Rada kraje uplatňuje metodu postupných kroků, kdy dochází ke slučování a tedy faktické likvidaci jedné školy po druhé, aniž by byl jasně definován cílový stav. Ten asi zná jen gestor školství paní Šormová a pár dalších vyvolených. Ostatní mohou jen spekulovat, kdo další přijde na řadu. Takový postup zákonitě vyvolává nedůvěru a pocit nespravedlnosti u těch, kteří jsou aktuálně likvidováni. Ostatní pak žijí v úzkostném očekávání, zda právě oni nejsou tou další vyhlédnutou obětí.
Každý je snad schopen pochopit, že nadměrná kapacita středních škol v kraji musí být upravena vzhledem k reálnému počtu žáků. Nicméně o správnosti a spravedlivosti jednotlivých zásahů do sítě škol nelze nikoho přesvědčit bez jasně popsaného cílového stavu. Tedy jaká škola a s jakou kapacitou v tom kterém městě nakonec zůstane. Při změnách v síti škol musí být brán zřetel na dopady každé změny do území. Mimo jiné proto, že cílem regionální politiky je vytvořit srovnatelné podmínky k životu na území celého kraje. Právě proto je třeba považovat střední školu za přirozenou součást každého většího města. A šlapat po staleté tradici některých škol jako v případě královédvorského gymnázia je absolutně nepřijatelné.
Důvěru občanů ve veřejnou správu lze získat a udržet jen naprostou otevřeností. Je tedy nejvyšší čas předložit veřejnosti jasný plán, co hodlá kraj na území jednotlivých obcí podnikat. V opačném případě z radních nikdo nesejme podezření, že utváří síť škol pomalu a nenápadně spíše na základě známostí a politických vlivů než podle jasně definovaných pravidel.
Vladimír Derner
krajský zastupitel a předseda kontrolního výboru
www.derner.cz